Interview with A World Champion (Swe)

(the picture above is taken directly from Caroline's website. I don't own it. I've only used it here as reference to her website. To visit her website, please click on the picture itself)

Finally, the long awaited interview with World Champion in Professional Kickboxing Caroline Ek. I have been asked to provide the original Swedish version as well as any translations I may give and since the readership of this blog is from a mixture from both sides, I have decided to inculde both but just on seperate posts. Here is the original Swedish one:


Hello. Why don’t we start by you telling us a little about yourself?
Jag heter Caroline Ek, är 25 år gammal och bor i Västerås men uppvuxen i Karlskrona.


Are you currently working / studying? Is that Full time / Part time?
Jag jobbar som brandman på Räddningstjänsten i Eskilstuna i skift på heltid (42 h/vecka)


You also set aside time to practice a sport. Which sport(s)?
Kickboxning, tränar ca två pass om dagen, sex dagar i veckan.


How long have you done that?
I snart 10 år.


Do you follow any special diet? Do you use any dietary supplements?
Ja, speciellt inför tävlingar. Tänker året om på att äta nyttigt, mer proteiner än kolhydrater samt grovt bröd, fullkornspasta och så vidare.
Inför match drar jag ner betydligt på kolhydraterna för att hitta matchvikt. Jag kompletterar med proteinpulver, omega-3, vitaminer och mineraler.
När det inte är nära tävling unnar jag mig en 'ätardag' per vecka eller varannan vecka.


How do you manage to fit your training around work, study and family time?
Inför tävlingar blir livet väldigt inrutat och i princip bara jobb, mat, träning, sova, jobb, mat, träning, sova osv. Annars får man helt enkelt tillåta sig själv att ta det lite lugnare en dag och planera in tid med kompisar och familj.


Do you compete in your sport(s)? Have you won any competitions?
Ja jag tävlar och mina största meriter är sju SM-guld, tre VM-guld (WKA), ett VM-brons (WAKO), ett EM-guld (WAKO) samt regerande professionell världsmästare i WAKO PRO -68 kg.


What is the greatest thrill you have gotten out of practicing your sport?
Förutom att man haft förmånen att träffa en hel drös med underbara personligheter genom åren så måste jag säga att tävlingsmomentet ger en riktig kick. Känslan av att ha besegrat sin motståndare är obeskrivligt skön!


Give us your top 5 tips for time-management (to fit exercise around
life)

· Effektiv träning, när man tränar så tränar man o står inte o snackar en massa skit exempelvis
· Gör ett träningsschema inför varje vecka så det inte blir några oklarheter, då vet du vad som ska göras varje dag och när det är lämpligt att lägga in vilodagar osv.
· Hitta en partner som också är intresserad av träning så ni kan göra det tillsammans, eller dra med kompisarna och träna tillsammans om ni delar intresse:)
· För mig som har hund så kan man kombinera träningen med hundaktiveringen, exempelvis ta med hunden ut på joggingrundan.
· Som brandman har man förmånen att träna på arbetstid, där sparar jag väldigt mycket tid och är färdigtränad och klar efter ett arbetspass.


Now let’s balance that with what you consider the top 5 time-thieves.

· Att ha en partner..! Det är väldigt mycket lättare att träna ordentligt som ensamstående..

· Husdjur, tar enormt mycket tid och planering
· Kurser i jobbet
· Sommaren är det alltid tungt att träna då man vill göra en himla massa andra saker ute i solen.


Do you have any regrets?
Nej, jag ångrar ingenting.


Finally, why do you train? What drives you?
Man blir beroende av att träna så dels är det svårt att sluta av den anledningen. Sen skänker det väldigt mycket glädje och sammanhållningen på klubben är enorm och det vill jag vara en del av. Dessutom är jag en enorm tävlingsmänniska och den här typen av tävling är den ultimata prövningen mellan två personer.

----------------------------------------end of Interview----------------------------------------
Ps. Many thanks go to Caroline Ek and Ismo Huppunen from http://www.caroline-ek.com/ without whom’s help this interveiw wouldn’t have been possible. The next post will have my English translation.



----Did You Like This Article?---

Drop me a line on parttimegrappler@ymail.com or explore some of the recommended past articles on the right...

No comments: